انجمن های گفتگوی روبوایکیو

لطفا به سیستم وارد یا ثبت‌نام کنید.

لطفا برای ورود نام کاربری و رمز عبورتان را وارد نمایید

لطفا برای استفاده بهتر از انجمن، ثبت نام کنید!

دیدن ارسال ها

این قسمت به شما امکان مشاهده تمامی پست‌های این کاربر را می‌دهد. توجه کنید که شما پست‌هایی که در قسمت‌های قابل دسترس شما، ارسال شده‌اند را می‌بینید.


ارسال‌ها - Deleted

صفحه: 1 2 [3] 4 5 ... 14
31
مدارهای الکترونیک نوری / LED
« : 13 آبان, 1395, 02:19:26  »
بسم تعالی



دیود نورافشان (به انگلیسی: Light-Emitting Diode) یا ال‌ئی‌دی (به انگلیسی: LED) که در ترجمهٔ بعضی جزوه‌ها، کتاب‌ها و رساله‌های الکترونیک دیود نورانی، دیود گسیل نور، دیود نور دهنده نیز نامیده شده است، یک قطعهٔ الکترونیک از خانوادهٔ دیودها است. در زبان محاورهٔ الکترونیک گاهی آنرا لِد (به انگلیسی: Led) نیز گویند. ال‌ئی‌دی‌های تک رنگ همانند بقیه دیودها دارای دو پایهٔ آنُد و کاتُد هستند. ال‌ئی‌دی‌های دو رنگ (یا بیشتر) دارای یک پایهٔ مشترک (معمولاً کاتد، معروف به «کاتُد-مشترک») و به ازای هر رنگ یک پایهٔ دیگر (معمولاً آند) هستند.

تاریخچه

اولین ال‌ئی‌دی‌های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلمینیوم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. ال‌ئی‌دی‌های سبز، آبی، زرد و نارنجی در دههٔ ۷۰ میلادی تولید شدند. بهرهٔ نوری ال‌ئی‌دی‌ها رفته‌رفته افزایش یافت تا اینکه در دههٔ ۸۰ و اوایل دههٔ ۹۰ میلادی ال‌ئی‌دی‌ها به صورت گروهی و با کارایی بسیار بالا وارد بازار شدند. ال‌ئی‌دی‌های اولیه به علت بهرهٔ پایینشان تنها در مدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. اثرگذاری نوری ال‌ئی‌دی‌های سفید امروزی تا ۳۰ لومن بر وات و ال‌ئی‌دی‌های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰۰ لومن بر وات نیز برسد.

طیف نور

طیف نور لامپ‌های ال‌ئی‌دی شامل تمام طیف های مرئی و پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز می‌شود و بسیار باریک است. رنگ نور ال‌ئی‌دی‌ها بستگی به جنس کریستال تشکیل‌دهندهٔ آن‌ها دارد. مقدار و رنگ نور ال‌ئی‌دی‌ها تا حد زیادی به جریان آن‌ها نیز بستگی دارد، به همین دلیل استفاده از منبع جریان برای تغذیهٔ آن‌ها معمول است.

بستگی رنگ نور ال‌ئی‌دی به جنس کریستال[۲]
نوع نیمه‌هادی:           رنگ نور ال‌ئی‌دی:
آلمینیوم، گالیوم، آرسنیک       قرمز
آلمینیوم، ایندیوم، گالیم، فسفر   قرمز، نارنجی، زرد
گالیم، آرسناید، فسفر           قرمز، نارنجی، زرد
ایندیوم، گالیم، نیتروژن      سبز، آبی

32
بحث آزاد / رم کامپیوتر (RAM)
« : 13 آبان, 1395, 02:14:02  »
بسم تعالی


رم کامپیوتر، یک حافظه موقت و سریع است که بین دو بخش ذخیره اطلاعات و پردازشگر قرار گرفته است. از این حافظه به صورت موقتی استفاده می شود و اطلاعاتی که باید مورد پردازش قرار بگیرند ابتدا روی رم ذخیره می شوند.
 
این موضوع به دلیل سرعت بسیار بالای رم در مقابل هارد کامپیوتر است. در واقع اطلاعات از روی هارد دیسک (که سرعت دسترسی به اطلاعات در آن کم است) به رم (که سرعت دسترسی به اطلاعات در آن زیاد است) منتقل می شوند تا در اختیار پردازنده قرار بگیرند.
اما مشکل زمانی آغاز می شود که چندین برنامه بخواهند به طور همزمان پردازش های سنگین انجام دهند. و یا یک برنامه بزرگ بخواهد اجرا شود. در این حالت ظرفیت رم برای پذیرش تمام اطلاعات کافی نیست و سیستم ناچار است قسمتی از این اطلاعات را به صورت مستقیم از روی هارد دیسک بخواند. در این شرایط به دلیل سرعت پایین هارد، ارسال اطلاعات هماهنگ با توان پردازش نیست و سرعت سیستم کاهش پیدا می کند.
 
یکی از دلایلی که باعث میشود بعد از چند سال سرعت کامپیوتر افت کند همین موضوع است. کامپیوتری که پنج سال پیش با قیمت بالایی خریداری کرده اید هنوز همان کامپیوتر است، اما نرم افزارها عوض شده اند. در آن زمان مثلا ویندوز XP کمتر از 500 مگابایت رم لازم داشت تا برنامه ها و ابزارهای خود را در حالت آماده نگه دارد. اما در ویندوز 7 این مقدار حدود یک گیگابایت است. و در ویندوز های بعدی بیشتر هم خواهد بود. نرم افزارهای دیگر هم به همین شکل پیشرفت کرده اند. برنامه هایی که برای اینترنت، آفیس و یا پخش فیلم استفاده می کنید سنگین تر از گذشته شده اند.
 
یکی از موثرترین راه های افزایش سرعت سیستم، ارتقای رم و افزایش ظرفیت آن است. در این حالت ظرفیت بیشتری برای داده ها وجود دارد. اما قضیه به این سادگی ها هم نیست. زیرا رم ها باید با سیستم سازگاری کامل داشته باشند. برای خرید رم لازم است که به برخی نکات توجه داشته باشید. در ادامه این نکات مهم را در سایت سرزمین دانلود به شما آموزش می دهیم. در پایان همین مطلب به شما خواهیم گفت چگونه رم سیستم خود را شناسایی کنید.


● نوع رم:
رم ها در طول چند سال گذشته سه نسل متوالی را تجربه کرده اند. نسل اول رم های DDR هستند که اکنون دیگر تولید نمی شوند. اگر رایانه شما از این رم ها استفاده می کند باید گفت این مدل ها در بازار کمیاب هستند و معمولا مدل های دست دوم آن را پیدا خواهید کرد. ضمن اینکه باید گفت سیستم های قدیمی که از این نوع رم ها استفاده می کنند، دیگر کارآیی چندانی ندارند و اگر رم آنها را هم ارتقا دهید از نظر پردازنده و مادربورد باز هم محدودیت های زیادی خواهید داشت. پس با اینکه این ارتقا می تواند اندکی در سرعت سیستم موثر باشد بهتر است به فکر یک سیستم جدید باشید.
 
نوع دوم رم ها DDR2 نام دارند و تا سال 2011 به وفور در رایانه ها استفاده می شدند. اما با ورود نسل جدید رم ها این نوع از حافظه ها نیز کمتر تولید می شوند و به فراوانی نسل سوم نیستند. اگر قصد ارتقا دارید پیشنهاد می کنم زودتر این کار را انجام دهید زیرا با گذشت زمان، مدل های این رم ها کمتر و قیمت آنها بیشتر می شود. اغلب این رایانه ها توانایی اجرای ویندوز 7 را دارند. البته این موضوع به شدت وابسته به کارآیی سایر قطعات است. با این حال با توجه به کارآیی سیستم هایی که از رم های DDR2 استفاده می کنند، می توان گفت ویندوز 7 روی آنها قابل اجرا است.
 
نسل سوم رم ها یا مدل های DDR3 اکنون (سال 2013) به راحتی در بازار یافت می شوند و انواع زیادی از آنها را می توانید در مدل های مختلف پیدا کنید که قیمت های متنوعی هم دارند.


● ظرفیت:
برای اجرای ویندوز 7 با کارآیی مناسب به طور متوسط به دو گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. البته این موضوع به معنی عدم اجرای ویندوز با یک گیگابایت رم نیست، اما کارآیی ویندوز با رم 2 گیگابایت بیشتر است. هر چقدر این مقدار بیشتر باشد فضای بیشتری برای اجرای نرم افزارها در اختیار دارید در نتیجه به صورت همزمان برنامه های بیشتری را می توانید اجرا کنید. مثلا زمانی که در اینترنت مشغول گشت وگذار هستید یک برنامه پخش موزیک نیز فعال است و در عین حال آنتی ویروس نیز مشغول بررسی فایل ها است. حافظه های DDR2 در ظرفیت یک گیگابایت با حدود قیمت 20 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد و با توجه به برند رم این قیمت می تواند بیشتر یا کمتر هم باشد. اما به طور متوسط برای ظرفیت دو گیگابایتی به حدود 50 هزار تومان هزینه نیاز دارید.
رم های DDR3 معمولی هم قیمتی مشابه مدل های DDR2 دارند و اختلاف چندانی بین آنها نیست. حتی گاهی اوقات این مدل ها ارزان تر از نسل قبلی هم هستند. اگر سیستم شما مجهز به رم های DDR3 است یعنی طی یکی، دو سال گذشته خریداری شده و تقریبا به روز است. بنابراین می توانید با ارتقای رم کارآیی آن را به راحتی افزایش دهید.


● فرکانس:
فرکانس در رم ها سرعت را تعیین می کند و هر چقدر بیشتر باشد سرعت انتقال اطلاعات و میزان پهنای باند بیشتری در اختیار خواهید داشت. اما این مورد باید با مادربورد نیز هماهنگ باشد. برای رم های DDR2 دو فرکانس 667 و 800 مگاهرتز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و برای رم های DDR3 نیز فرکانس های 1333، 1600 و 2000 مگاهرتز پرکاربرد هستند. برای خرید رم بهتر است در مورد رم های DDR2 از فرکانس 800 مگاهرتز استفاده کنید. اگر مادربورد با فرکانس پایین تری سازگار باشد هم مشکلی وجود نخواهد داشت و فرکانس رم به صورت خودکار حدود 130 مگاهرتز کاهش خواهد یافت.
در مورد رم های DDR3 نیز فرکانس 1333 مگاهرتز بیشتر مورد استفاده است و اگر از فرکانس بالاتری استفاده کنید لازم است که حتما مادربورد با فرکانس جدید رم تنظیم شود. در غیر این صورت هزینه ای که انجام داده اید بیهوده خواهد بود. این کار نیز به راحتی قابل انجام است و از طریق بایوس مادربورد اجرا می شود.


● زمان تاخیر:
زمان تاخیر در رم ها به تعداد چرخه هایی گفته می شود که میان اجرای دستورات وجود دارد.برای عنوان مثال از وقتی که پردازنده دستور فراخوانی اطلاعات را ارسال می کند تا زمانی که این اطلاعات پیدا شده و به پردازنده ارسال شوند یک مکث بسیار کوتاه وجود دارد. رم ها در سیستم باید از نظر زمان تاخیر با یکدیگر هماهنگ باشند. بنابراین اگر یک رم جدید انتخاب می کنید بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید. در مورد رم های DDR3 اغلب از زمان تاخیر 9 و در مورد رم های DDR2 از زمان تاخیر 6 استفاده می شود.


● سازگاری:
در مورد ارتقای رم موضوع هماهنگی مهم ترین چالش پیش روی خریداران است. رم های جدید علاوه بر اینکه باید با رم قبلی سازگاری داشته باشند لازم است که با مادربورد هم در هماهنگی باشند. به همین دلیل توصیه می شود رم های قبلی را از سیستم جدا کنید و رم های جدید را روی سیستم قرار دهید. البته این یک دستورالعمل پیشنهادی برای جلوگیری از تداخل رم های قبلی با مدل های جدید است و اگر مشکلی از بابت سازگاری وجود نداشته باشد نیازی به این کار نخواهد بود.
مورد بعدی بحث تعداد کانال ها است. اغلب مادربوردها از چینش دو کانال پشتیبانی می کنند به این معنی که اگر دو یا چهار ماژول رم روی مادربورد قرار دهید با تقسیم اطلاعات میان این ماژول ها سرعت دسترسی و انتقال اطلاعات بیشتر می شود. پس اگر دو ماژول جدید خریداری کرده اید با اضافه شدن به یک ماژول قبلی می تواند روی کاهش سرعت رم ها موثر باشد. زیرا در این حالت چینش دو کانال سیستم بر هم خورده است.


● چگونه مشخصات رم را شناسایی کنید:
برای شناسایی مشخصات رم فعلی سیستم خود می توانید از یک برنامه تست سخت افزار استفاده کنید. محیط و امکانات برنامه های تست سخت افزار اغلب شبیه به هم است. در یکی از این برنامه ها به قسمت MotherBoard رفته و مدل مادربورد خود را پیدا کنید. با مراجعه به سایت سازنده مادربورد مشخصات کلی آنها را خواهید دید و تا حدودی مشخص می شود که از چه رم ها و تا چه ظرفیتی می توانید استفاده کنید.
 
تمام برنامه های تست سخت افزار، بخشی برای ارائه اطلاعات در مورد حافظه Ram دارند. به این ترتیب بدون اینکه نیاز به باز کردن کیس باشد خواهید دید که کدام سوکت ها روی مادربورد دارای رم هستند و ماژولی که در آنها قرار دارد دارای چه مشخصاتی است. نوع رم، زمان تاخیر، ولتاژ و سایر اطلاعات مربوط به رم در این بخش نشان داده می شوند.

منبع : سرزمین دانلود

33
بحث آزاد / موس نوری (Optical Mouse)
« : 13 آبان, 1395, 02:07:51  »
به نام خدا




به ‌نظر می‌رسد که دوران ماوس‌های کامپیوتری چرخدار یا توپدار به پایان خود نزدیک می‌شود. آینده پیش روی ماوس‌های نوری قرار دارد.
ماوس نوری توسط شركت Agilent Technologies معرفی شده و در اواخر سال 1999 عرضه شد. ماوس نوری عملا از یک دوربین ظریف استفاده می‌کند که 1500 عکس در هر ثانیه می‌گیرد. این ماوس می‌تواند تقریبا روی هر سطحی کار کند. این ماوس دارای یک دیود نورانی قرمز (LED) است که نور را به سطح کار تابانده و این نور بین سطح کار و یک سنسور CMOS نوسان می‌کند.
مجموعه‌‌ای از ماوس‌ها
سنسور CMOS، هر تصویر دریافتی را به یک پردازشگر دیجیتالی DSP می‌فرستد تا تحلیل شود. DSP با سرعت 18‌میلیون دستور در ثانیه قادر است الگو‌های داخل تصویر را دیده و تشخیص بدهد که این الگوها چگونه حرکت می‌کنند و فرق هر تصویر با تصویر قبلی چیست. سپس بر اساس تغییر الگو در یک سلسله تصویر، DSP تشخیص می‌دهد که ماوس چقدر و چطور حرکت کرده و مختصات صحیح را به کامپیوتر ارسال می‌کند. سپس کامپیوتر با توجه به این مختصات دریافتی، نشانگر ماوس (Cursor) را روی صفحه حرکت می‌دهد.
این عمل، صدها بار در ثانیه انجام می‌شود تا حرکتی نرم و یکنواخت برای نشانگر ماوس ایجاد کند. موس نوری مزیت های بسیاری نسبت به نوع گلوله ای آن دارد.
- این ماوس قطعه متحرک ندارد پس احتمال خرابی آن کمتر است.
- راهی وجود ندارد که غبار داخل ماوس شود و سنسورهای ردگیر را با مشکل مواجه کند.
- افزایش رزولوشن ردگیری که به معنای حرکتی نرمتر است.
- این ماوس نیاز به سطح خاصی مانند ماوس پد ندارند. اما مواظب باشید که نور این نوع ماوس کمی سطوح چوبی میزتان را می‌فرساید.
نکته: برخی از ماوس‌های نوری ممکن است بر روی سطح شیشه‌ای، آینه و سایر سطوحی که صاف و یکدست که نور را منعکس می‌کنند،  به درستی کار نکنند.

منبع : دنیای دیجیتال

34
توی اینترنت سرچ کن شاید پیدا کنی .

35
سلام
ببخشید من به دلیل شروع شدن مدرسه نتونستم این پروژه رو کامل درست کنم .
این کار رو میشه با برد آردوینو هم انجام داد ؟

همینطور که گفته بودم میخوام یه مدار درست کنم که اگر فرکانس دریافتی مثلا 2 کیلو هرتز بود یک پایه 1 بشه و اگر 5 کیلوهرتز بود یک پایه دیگه 1 بشه .
لطفا اگر میشه کدش رو برام بزارید یا یکم ساده تر راهنمایی کنید .
اینکه اردوینو باشه یا اتمگا فرقی نداره .

در مورد این پست (http://forum.roboeq.ir/index.php?topic=2247.0) خوب متوجه شدم باید چیکار کنم ولی دقیقا برنامه رو نمیدونم چجور بنویسم که وقتی فرکانس x بود یک پایه و وقتی y بود یک پایه دیگه 1 بشه .


اگر بخوام از پروژه زیر کمک بگیرم و یک کد اضافه کنم که نسبت به فرکانس یکی از پایه ها 1 شه از چه کدی استفاده کنم ؟

http://avatrobo.ir/%D9%81%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D8%B1%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86%D9%88/

ممنون

36
سلام

ببخشید میشه از این ماژول برای استفاده مستقیم به عنوان رمز کامپیوتر استفاده کرد ؟

37
بسم تعالی



بسیاری از افرادی که به تازگی با کوادکوپتر ها آشنا شده اند و قصد ساخت کوادکوپتر خود را دارند دقیقا نمی دانند از کجا باید شروع کنند و به چه چیزهایی نیاز دارند، علی الخصوص افرادی که تجربه ای در زمینه ساخت هواپیما های RC یا هلی کوپتر های کنترل از راه دور ندارند و می خواهند اقدام به ساخت کوادکوپتر کوپتر کنند در ابتدا بسیار سردرگم هستند از طرف دیگر این وسیله به قدری مهیج است که تقریبا همه ی افراد دوست دارند در اوقات فراغت خود یک کوادکوپتر بسازند.

ما در این مطلب لیست تمام قطعات ویژه ای که شما برای ساخت کوادکوپتر نیاز دارید را شرح می دهیم و عملکرد هر قطعه را برای شما مشخص می کنیم تا بتوانید با یک دید کلی نسبت به ساخت کوادکوپتر خودتان اقدام کنید.

برای ساخت کوادکوپتر شما به موارد زیر احتیاج خواهید داشت:

1- قاب یا فریم ( Frame )

2- 4 عدد موتور

3- 4 عدد برد کنترل سرعت الکترونیکی ( ESC ) یا اسپید کنترل

4- برد کنترل پرواز Flight Control Board

5- فرستنده گیرنده رادیویی

6- ملخ 4 عدد ( 2 عدد ساعتگرد و 2 عدد پادساعتگرد )

7- باتری و شارژر


قاب یا فریم کوادکوپتر



قاب یا فریم چیزی است که تمام کواد کوپترها به آن احتیاج دارند تا بقیه وسایل روی آن سوار شوند. برای تهیه ی یک فریم کواد کوپتر خوب باید به پارامتر هایی مانند وزن ، اندازه ، جنس و استقامت توجه داشت. یک فریم کواد کوپتر خوب باید سبک و محکم باشد و به میزان کافی فضا برای نصب تجهیزات در اختیار سازنده قرار دهد. تناسب ابعاد فریم با قدرت موتور ها حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

***

موتور ها


کاربرد موتور در کوادکوپتر برای همه مشخص است. موتور ها برای چرخاندن ملخ ها به کار می روند. ده ها نوع موتور در بازار موجود است که شما می توانید برای ساخت کوادکوپترتان از آنها استفاده کنید. شما الزاما نباید ارزان ترین موتور یا گرانترین موتور را خریداری کنید. موتور ها بر اساس پارامتری به نام ثابت سرعت موتور ( Kv ) رده بندی می شوند. هر چه مقدار این عدد بزرگتر باشد به معنی تعداد دور بیشتر در ولتاژ ثابت است ، اما هرچه این عدد بیشتر شود قدرت موتور کاهش می یابد. دقت کنید Kv را با کیلوولت اشتباه نگیرید. این عدد صرفا به معنای ثابت سرعت موتور است. موتور ها پارامتر های دیگری مانند ثابت گشتاور KT  و ثابت موتور KM نیز دارند که در حال حاضر مورد استفاده ما قرار نمی گیرند.

Kv به معنای RPM/V است ( تعداد دور در دقیقه بر حسب ولت ) به عنوان مثال اگر بر روی موتوری نوشته شده باشد 4500Kv به این معنی است که به ازای هر 1 ولت که شما به موتور اعمال کنید موتور 4500 دور در دقیقه خواهد زد و اگر موتوری 1000Kv بود یعنی به ازای هر ولت که به موتور اعمال می کنید موتور 1000 دور در دقیقه خواهد زد.

برای شروع شما می توانید از یک موتور 1000KV شروع کنید ، دقت کنید سایز ملخ و اسپید کنترل را باید بر اساس نوع موتور تهیه کنید و به این منظور می توانید از فروشنده های مطلع کمک بگیرید.

اسپید کنترل ( ESC )


اسپید کنترل یا Electronic Speed Controller  یا به اختصار ESC بردی الکترونیکی است که سرعت چرخش موتور براشلس را در هر لحظه کنترل می کند. برای ساخت یک کواد کوپتر شما به 4 عدد اسپید کنترل نیاز دارید یعنی به ازای هر موتور یک اسپید کنترلر. اسپید کنترل مستقیما به باتری وصل می شود. بسیاری از اسپید کنترل ها دارای قسمتی به نام BEC نیز هستند که وظیفه ی تامین برق مورد نیاز برد فلایت کنترل را بر عهده دارد. این به این علت است که ولتاژ برد فلایت کنترل همواره باید ثابت باشد تا بتواند ESC ها را به طور دقیق کنترل کند و به همین منظور نیازی نیست که فلایت کنترل را مستقیما به باتری وصل کنید و می توانید از این سیستم استفاده کنید. در تصویر بالا سیم های باتری با رنگ قرمز و مشکی در طرف چپ تصویر نشان داده شده است. 3 عدد سیم مشکی رنگ طرف راست مربوط به موتور براشلس کوادکوپتر است و 3 سیم نازک که در سمت چپ ملاحظه می کنید مربوط به فلایت کنترل است که 2 سیم آن مربوط به تغذیه فلایت کنترل ( BEC ) است و یک سیم مربوط به سیگنال ارتباطی بین ESC و فلایت کنترل است.


اگر قصد دارید اسپید کنترل تهیه کنید ضمن دقت به متناسب بود اسپید کنترل با موتور براشلس ، به این نکته توجه کنید که اسپید کنترل هایی که دارای فریمور Simon.K هستند تعداد دستورات بیشتری در هر ثانیه می پذیرند و شما توانایی کنترل بیشتری بر روی کوادکوپترتان خواهید داشت. همانطور که در تصویر بالا می بینید اغلب اسپیدکنترلر هایی که از این فریمور استفاده می کنند بر روی پلیت مشخصات این ویژگی را درج کرده اند.


فلایت کنترل


فلایت کنترل ، مغز متفکر کوادکوپتر شماست. این برد سنسور های متنوعی مانند مانند ژیروسکوپ و شتاب سنج را روی خود جا داده است و با توجه به دستوراتی که از گیرنده بی سیم دریافت می کند و اطلاعاتی که از سنسور ها میگیرد تصمیم می گیرد که هر یک از موتور های کوادکوپتر با چه سرعتی بچرخد تا ثبات سیستم حفظ و دستورات شما اجرا شود. برد های کنترل پرواز یا فلایتکنترل از نمونه های ساده تا پیشرفته در بازار وجود دارند. فلایت کنترل KK2 که در تصویر بالا مشاهده می کنید یک فلایت کنترل مناسب برای شروع ساخت کوادکوپتر است. این فلایت کنترل با توجه به امکانات متنوع و سادگی راه اندازی قیمت مناسبی دارد.
فلایت کنترلر KK2 را می توانید بعدا برای پروژه های دیگری مانند هگزاکوپتر و تریکوپتر نیز به کار ببرید.

گیرنده و فرستنده رادیویی ( رادیو کنترل )


برای کنترل کوادکوپتر از راه دور ما به وسیله ای احتیاج داریم که دستورات ما را از روی زمین به برد فلایت کنترل منتقل کند. این کار را می توان بوسیله ی رادیوکنترل ها انجام داد که شامل یک گیرنده و یک فرسنده هستند. برای راه اندازی کوادکوپتر بوسیله ی فلایت کنترل KK2 به یک رادیوکنترل حداقل 4 کانال نیاز دارید اما از آنجا که رادیو کنترل قیمت و دوام بالایی دارد می توانید از یک رادیو کنترل برای چندین پروژه استفاده کنید و اگر قصد دارید رادیوکنترلی بخرید که در آینده برای ساخت انواع جدید تر نیازی به تعویض آن نداشته باشید خرید یک رادیو کنترل 8 کاناله را به شما توصیه میکنم اما بوسیله ی رادیو کنترل 4 و 6 کانال هم می توانید کوادکوپتر اول خود را بسازید.


ملخ ها


برای ساخت کوادکوپتر به 4 ملخ نیاز دارید که 2 ملخ باید ساعتگرد ( پوشر ) و 2 ملخ دیگر باید پاد ساعتگرد ( پوشر ) باشد. (Puller and Pusher Propellers) ملخ های پوشر را به حرف “R” نیز نشان می دهند. ملخ را باید با توجه به موتور انتخاب کنید اگر موتور شما 1000Kv است می توانید از ملخ 4.5*9 یا 4.5*10 استفاده کنید. قیمت ملخ ها با توجه به جنس آنها متغیر است ، ملخ های فیبرکربن معمولا گرانتر از سایر ملخ ها هستند اما برای شما ضرورتی وجود ندارد که در ابتدا گرانترین قطعات را تهیه کنید.

باتری


کوادکوپتر ها معمولا از باتری های LiPo ( لیتیوم پلیمر ) استفاده می کنند که در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. در مقطع فعلی می توانید از باتری های LiPo که به صورت 3S1P همبندی شده اند استفاده کنید.3S1P که به صورت 3S نیز نشان داده می شود پیکربندی پک باتری را نشان می دهد و 3S1P به معنی اینست که 3 باتری به صورت سری با هم قرار گرفته اند و ردیف موازی برابر 1 ردیف است. یعنی در مجموع 3 سلول به صورت سری با هم قرار گرفته اند که باعث می شود ولتاژ 3.7 ولتی در 3 ضرب شود و برابر 11.1 ولت شود. S بیانگر تعداد سلول های سری و P بیانگر تعداد سلول های موازی است.

ظرفیت باتری از عوامل مهم و کلیدی در هنگام خرید باتری است. در تصویر بالا مشاهده می کنید که بر روی باتری نوشته شده 2200mAh و به معنی این است که این باتری می تواند به مدت 1 ساعت جریان 2200 میلی آمپری ( 2.2 آمپر ) را به شما تحویل دهد. یعنی اگر شما از این باتری 1.1 آمپر جریان بکشید این باتری 2 ساعت به شما شارژ می دهد و اگر 4.4 آمپر جریان بکشید در مدت نیم ساعت باتری شما خالی می شود.

مقدار دیگری که در هنگام خرید باتری های لیتیوم پلیمر باید به آن توجه کنید پارامتر C است. ضریب C نشان می دهد حداکثر جریانی که به صورت ایمن می توانید از باتری بکشید به چه میزان است. به عنوان مثال بر روی باتری فوق ضریب C بین 20-30 در نظر گرفته شده است. با ضرب کردن ضریب C در ظرفیت باتری بر حسب آمپر ساعت می توان حداکثر جریان ایمن باتری را به دست آورد. به عنوان مثال فرض کنید ضریب C باتری فوق 25 باشد و ظرفیت اسمی نیز برابر 2200 میلی آمپر با ضرب کردن این دو عدد یعنی 2200*25 عدد 55000 بر حسب میلی آمپر به دست می آید که با تقسیم بر 1000 به 55 آمپر تبدیل می شود. یعنی شما می توانید جریانی معادل 55 آمپر از این باتری بکشید بدون اینکه باتری آسیبی ببیند. ممکن است دو باتری با پیکربندی و ظرفیت یکسان ببینید که ضریب C یکی کمتر از دیگری باشد و این به معنی اینست که شما برای استفاده از ظرفیت کل باتری محدودیت بیشتری دارید. پس اگر در انتخاب خود به 2 باتری مشابه از نظر ولتاژ و ظرفیت و … برخورد کردید حتما به پارامتر C باتری ( Battery C Rating ) دقت کنید و موردی را انتخاب کنید که C بالاتری داشته باشد.

شارژر باتری کواد کوپتر



شارژ کردن باتری های لیتیوم پلیمر همیشه یک کار پیچیده وسخت است به این دلیل که در داخل باتری معمولا چندین سلول قرار گرفته که باید به صورت یکسانی شارژ و دشارژ شوند تا باتری عملکرد صحیحی داشته باشد. بنابراین شما باید یک بالانس کننده شارژ داشته باشید که بتواند تمام سلول ها را به صورت متوازن شارژ نماید. شارژ های بسیاری در بازار وجود دارند که این کار را انجام می دهند. دقت کنید برای تهیه ی شارژر خوب خسیس نباشید و شارژر های ارزان و بی کیفیت تهیه نکنید. اگر شارژر شما استاندارد نباشد ممکن است باتری های شما منفجر شوند یا باعث آتش سوزی شوند. به صورت عمومی هیچ وقت نباید باتری های لیتیوم پلیمر را زیر شارژ رها کنید و همیشه باید در هنگام شارژ مراقب آنها باشید. بسیاری از افراد هنگام شارژ باتری ها را بیرون از فضای منزل زیر سایه و بر روی یک سح سیمانی یا سرامیکی یا درون کیسه ضد حریق شارژ می کنند تا اگر مشکلی بوجود بیاید خسارت زیادی وارد نکند.
شارژ IMAX B6 که در تصویر بالا می بینید یک شارژر لیتیوم پلیمر مناسب است که کیفیت مطلوب و قیمت مناسبی دارد.


خلاصه

در این مطلب قطعات اصلی که شما برای ساخت کوادکوپتر به آنها احتیاج دارید را معرفی کردم. زمانی که به بازار برای خرید لوازم کوادکوپتر مراجعه می کنید با صدها انتخاب مواجه می شوید که همگی شما را سر در گم می کنند و نمی دانید کدام یک را باید بخرید. در این مطلب سعی شد ضمن توضیح کاربرد هریک از قطعات اصلی ساخت کوادکوپتر ، فاکتور ها و پارامتر های اصلی که باید در هنگام خرید مد نظر داشته باشید بیان شود. در برخی از موارد نیز به شما قطعاتی پیشنهاد شد که انتخاب های شما آسان تر شوند. الان اگر برای خرید لوازم ساخت کوادکوپتر اقدام کنید بی شک می توانید با خواندن اطلاعات روی قطعات بسیاری از قطعات را فیلتر کنید و انتخاب های بسیار بهتر و آسانتری داشته باشید.


منبع : دیجی نیک

38
بسم تعالی

 پایه ها و مدار های 2 رگلاتور  معروف و پر کاربرد :


1_ lm317




2_ 78xx








39
برای صحبت با پشتیبانی باید با شماره های سایت تماس بگیری :

۰۳‍۱ ۳۳۳۸۵۸۳۲
۰۳۱ ۳۳۳۸۵۸۳۰

دقیقا با ال سی دی میخوای چه کاری انجام بدی ؟
فقط یک نوشته روش بیاد یا مثلا یک متقییر رو بخونه و رو ال سی دی نمایش بدی ؟

40
سلام ببخشید این 4 تا موتوری که خریدید مثل همون موتور قبلیاست یا فرق داره ؟
علت اینکه موتوراش سوخت چیه ؟

41
موتورها / پاسخ : موتور مناسب
« : 01 آبان, 1395, 03:10:34  »
به نظر من از یه موتور گیربکس مشابه ساده ( پلاستیکی ) استفاده کن . برای سرعتشم از یک رگلاتور متغییر مثل LM317 استفاده کن .
برای اینکه وقتی دریچه باز بشه موتور قطع بشه باید از کلید استفاده کنی .
مثل : http://roboeq.ir/products/detail/%D9%82%D8%B7%D8%B9%20%DA%A9%D9%86%20%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86%206%20%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87/
http://roboeq.ir/products/detail/%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%A6%DB%8C%DA%86%20%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%85%20%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%20%D8%A8%D9%84%D9%86%D8%AF/

42
من خودم یک هفته شروع کردم کار با آردوینو ولی یکی از راه های خوب برای یادگیری اینه که از مثال های ساده شروع کنی و اعدادش رو تغییر بدی تا بفهمی کدوم دستور مال چیه .
اگر یکم انگلیسی بلدی توی خود نرم افزار آردوینو چند ها مثال داره و جلوی هر دستور توضیح داده که این دستور مال چیه فقط مشکلش اینه که باید یکم انگلیسی بلد باشی .
راه دومش اینه که بری توی سایت آردیونو ایران که هم فارسی توضیح داده هم مثال هاش زیاده و به خوبی مثال های ساده رو با زبان فارسی توضیح داده .
توی تالار هم مثال های زیادی توضیح دادیم و این مثال هارو بیشتر خواهیم کرد .

لینک دانلود آخرین نسخه نرم افزار :
http://forum.roboeq.ir/index.php?topic=2302.msg8990#new

مثال های داخل تالار :

http://forum.roboeq.ir/index.php?topic=2281.0
http://forum.roboeq.ir/index.php?topic=2282.0
http://forum.roboeq.ir/index.php?topic=2288.0
http://forum.roboeq.ir/index.php?topic=2301.0

43
به نام خدا



سنسور جریان در صنعت برای مصارفی همچون اندازه گیری جریان موتورها جهت بررسی سلامت آن ها,تشخیص جریان های نشتی , کنترل جریان باتری ها و یا محافظت از اضافه جریان و… به طور گسترده استفاده می شود.

سنسور ACS754  قابلیت اندازه گیری جریان های بالا تا حداکثر 200 آمپر را دارد .طرز کار این سنسور به این صورت است که از طریق القای الکترومغناطیسی جریان را به ولتاژ تبدیل می کند و به راحتی می توان این ولتاژ را مورد پردازش قرار داد.



نسبت ولتاژ خروجی این سنسور با جریان ورودی آن دارای رابطه خطی است.و این یک مزیت برای این سنسور است.

حساسیت ولتاژ خروجی بر حسب تغییرات جریان تقریبا 20mv/A است. یعنی به ازای تغییر 1 آمپری جریان , ولتاژ خروجی به اندازه 20 میلی ولت تغییر می کند.

این سنسور همچنین دارای یک آفست ولتاژ به اندازه VCC/2 است.یعنی در صورتی که ولتاژ تغذیه این سنسور 5 ولت باشد و هیچ جریانی از این سنسور عبور نکند , مقدار ولتاژ خروجی آن 2.5 ولت است و با افزایش جریان این مقدار به صورت خطی افزایش پیدا می کند.

ترتیب پایه های این سنسور به صورت زیر است و می توانید مطابق شکل زیر آن را به میکروکنترلر وصل کنید.





طبق شکل فوق باید پایه های 4 و 5 در مسیر جریان مورد نظر قرار گیرد.

برنامه ای که در ادامه می توانید به صورت رایگان دانلود کنید در محیط کدویژن و برای میکروکنترلر ATMEGA32 نوشته شده است به راحتی می توانید با استفاده از این  برنامه , سنسور را راه اندازی کنید در پروژه های خود مورد استفاده قرار دهید.

لینک دانلود فایل :


منبع : دیجی نیک



44
سلام
کد چیه بزارم من ماژول و یرد نو خریدم مگه برنامه داخلش نیست ضمنا فرستادمش پشتیبانی ایا ال سی دی به برد میخوره ؟

به نظر من شما اول برنامه  آردوینو که برای برنامه نویسی هست رو دانلود کن و بعد از مثال ها و آموزش های ساده شروع کن تا برنامه نویسی با آردوینو رو یاد بگیری .
یکی دو تا مثال توی تالار هست  .

45
میکروکنترلر AVR / پاسخ : مشکل Jtag ICE
« : 28 مهر, 1395, 02:47:06  »
منظورتونو دقیقا نمیفهمم .
اگه منظورتون پروگرامر پروگرامر AVR JTAG ICE USB که باید یه برنامه بنویسی و به یک میکروکنترل AVR انتقالش بدی .
لطفا یکم دقیق تر مشکلت رو بگو .

صفحه: 1 2 [3] 4 5 ... 14